تبلیغات
مهندسی کشتی - حقوق دریانوردان با پرچم مصلحتی بروی گشتیها
یکشنبه 15 خرداد 1390

حقوق دریانوردان با پرچم مصلحتی بروی گشتیها

   نوشته شده توسط: علی بنوتی    

  پرچم مصلحتی چیست؟ دلیل انتخاب یك پرچم دیگر بر روی كشتی ها چیست؟ چه جذابیتی برای مالكان كشتی دارد؟چرا این امكان وجود دارد تا بسیاری از صاحبان كشتیها پس از ثبت كشتی تحت پرچم مصلحتی اقدام به استخدام ارزان ترین خدمه ممكن نمایند و برای پایین آوردن هزینه ها ، استاندارد زندگی و محیط كار خدمه را كاهش دهند؟

فدراسیون كارگران حمل و نقل بین المللی ITF ،  در فراخوانی به موضوع پرچم های مصلحتی بر روی کشتی ها پرداخته است. در حال حاضر ظرفیت قابل توجهی از کشتی های ایران با پرچم های مصلحتی در آبهای بین المللی تردد می کنند. استفاده از این پرچم ها تاثیر و نقش بسزایی بر حقوق دریانوردان دارد. این فراخوان بر روی سایت ITF قرار گرفته است :
پرچم مناسب یا مصلحتی (Flag of Convenience - FOC) لفظی است كه به برافراشتن پرچم كشوری در كشتی، بغیر از پرچم كشور صاحب كشتی اتلاق میشود. عوارض ثبت كمتر، رقم پایین و یا عدم وجود مالیات  و آزادی عمل در به خدمت گرفتن خدمه ارزان قیمت عواملی است كه صاحبان كشتی را به انتخاب پرچم مناسب ترغیب می كند.

ITF ملاحظاتی برای كشتی های ثبت شده در كشورهای مختلف، كه پرچم همان كشورها را دارند درنظر میگیرد. مضافآ اینكه عوامل دیگری را در زمان اعلام انتخاب پرچم مصلحتی از طرف صاحبان كشتی مد نظر قرار میدهد ، از جمله:

-  توانایی و عزم دولت صاحب پرچم برای عمل نمودن به حداقل استانداردهای عمومی در شناورهای تحت پرچم خود
- احترام به حقوق اولیه بشر و اتحادیه های صنفی
-  حق تشكیل انجمن صنفی و حق اعتراض جمعی با رعایت حسن نیت
 -  سوابق انسانی كه بر پایه الزامات و برسیهای كنوانسیون ILO و توصیه های مربوطه  مورد ارزیابی قرار میگیرد
- عوامل مربوط به ایمنی و حفظ محیط زیست كه بر اساس برسی  و تحلیل سوابق اجرای كنوانسیونهای IMO و نتایج بازرسیهای بندر مربوطه از كشتی های  پهلو گرفته اعم از گزارش نقایص كشف شده و توقیف كشتی ها ارزیابی میگردد.

 ITF ( فدراسیون كارگران حمل و نقل بین المللی) معتقد است كه بین صاحبان كشتی و دولتی كه پرچم آن بر كشتی افراشته شده باید ارتباط تنگاتنگ و نزدیكی بر اساس كنوانسیون قانون دریایی سازمان ملل برقرار باشد كه در حالت انتخاب پرچم مصلحتی این ارتباط وجود ندارد.  برخی از دول صاحب پرچم، دارای استانداردهای ایمنی و آموزشی پایینی هستند و محدودیتی برای به كارگیری خدمه از ملیت خاصی ندارند كه گاهی مشكل زبان و ارتباط كلامی افراد روی كشتی بازدهی عملیات و ایمنی افراد را در معرض خطر قرار میدهد. در خیلی از موارد كشتی های تحت پرچم حتی از داخل كشور مطبوع هم مورد پایش قرار نمی گیرند.

بسیاری از صاحبان كشتیها پس از ثبت كشتی تحت پرچم مصلحتی اقدام به استخدام ارزان ترین خدمه ممكن میکنند و برای پایین آوردن هزینه ها از استاندارد زندگی و محیط كار خدمه می كاهند. جهانی شدن باعث شده است كه این انگیزه و هجمه رو به پایان باشد. همگام با بازار رقابتی شدید كشتیرانی، هر كشور ارائه دهنده پرچم مصلحتی، مجبور است تا قوانین پرداخت حداقل دستمزد و قوانین كار مربوطه را به اجرا گذارد.  به موازات این جریان، صاحبان كشتی نیز در تلاشند تا برای بهره مندی از ارزانترین و سهل ترین قوانین پرچم، برای اداره كردن كشتی ها تكاپو ی بیشتری كنند. آیا واقعا كشمكش دریافت دستمزد منصفانه و تحقق كار شایسته پایانی دارد؟


برچسب ها: پرچم مصلحتی بروی گشتیها ،

How does Achilles tendonitis occur?
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:48 ق.ظ
I couldn't refrain from commenting. Well written!
How much can you grow from stretching?
جمعه 13 مرداد 1396 10:35 ب.ظ
I am sure this piece of writing has touched all the internet people, its really really nice piece of writing on building up new website.
bill9harding0.jimdo.com
دوشنبه 9 مرداد 1396 05:35 ق.ظ
I am really thankful to the holder of this web site who has shared this wonderful post
at here.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:49 ب.ظ
Hey there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
Is it hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast.

I'm thinking about making my own but I'm not sure where to begin. Do you
have any ideas or suggestions? Many thanks
BHW
یکشنبه 20 فروردین 1396 01:23 ب.ظ
I'm really enjoying the design and layout of your website.
It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come
here and visit more often. Did you hire out a
developer to create your theme? Superb work!
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 10:31 ق.ظ
I am really thankful to the owner of this web page who has shared this impressive piece of writing at at this place.
فرناز
چهارشنبه 22 بهمن 1393 04:53 ق.ظ
سلام کاش به روز بودین حیف شد
فافا
چهارشنبه 21 دی 1390 10:58 ق.ظ
یه وبلاگ علمی با مطالب جذاب.....
mahsa
پنجشنبه 17 آذر 1390 11:43 ب.ظ
salam veblaget jaleb bod agar dost dasgti mitoni mano link koni
عماد
پنجشنبه 10 آذر 1390 01:44 ب.ظ
با سلام و درود به دوست عزیز.
خوب که هستین؟گفتیم سری بزنیم و یادی کرده باشیم و بگوییم که همواره در یاد ما هستید.
با بهترین ارزوها.
پایگاه خبری دریانوردان ایرانی
دوشنبه 2 آبان 1390 07:20 ب.ظ
از دست دادن دریانوردان کشتی کوشا 1 که غریبانه در آبهای خلیج فارس غرق شدند را به جامعه ی دریایی ایران تسلیت می گوییم...
عماد
دوشنبه 21 شهریور 1390 01:47 ب.ظ
سلام امیدوارم خستگی دریا رو از تن به در کرده باشید.یک مطلبی پیرو اون کامنتی که گذاشته بودید نوشتم خوشحال میشم نظرتون رو بدونم اگه یک جاهایی اشکال داشت لطفا بگید که درستش کنم خیلی ممنون.
عماد
دوشنبه 27 تیر 1390 01:47 ب.ظ
سلام خوبین؟خیلی چاکریم.من یک متن کوچیکی توی یکی از وبلاگ دریا نوردان نوشتم خیلی خیلی خوشحال میشم بخونینش و نظرتون رو برام بنویسین.www.seafarer.blogfa.com
عماد
جمعه 17 تیر 1390 11:56 ق.ظ
سلام مهندس حال احوال خوب هستین کجایی داداش چرا پست نمی گذارین وقت ندارین یا حوصله؟دلمون تنگ شده این فیس بوک ول کنین بابا جان عماد.
عماد
جمعه 17 تیر 1390 11:55 ق.ظ
سلام مهندس حال احوال خوب هستین کجایی داداش چرا پست نمی گذارین وقت ندارین یا حوصله؟دلمون تنگ شده این فیس بوک ول کنین بابا جان عماد.
عماد
شنبه 4 تیر 1390 01:41 ب.ظ
روز جهانی دریانوردی رو به شما دوست خوبم شاد باش می گویم و ارزوی تنی سالم و لبی پر از خنده برایت دارم.
پاسخ علی بنوتی : تشکر میکنم عماد جان امیدوارم شما هم هر جا که باشی موفق باشی
عماد
یکشنبه 29 خرداد 1390 02:31 ب.ظ
سلام.میدونی مهندس امروز یک چیزی دیدم و فهمیدم که چقدر ما ایرانی ها خسته ایم نمی دونم شاید جای همه چیز عوض شده نمی دونم الان تا 9 تیر 10 روز دیگه مونده و من و همه ی کنکوری ها باید توی این 10 روز فقط انتظار بکشیم و توی 4 ساعت همه ی زندگی مون رو روشن کنیم جالبه نه؟من رو ببخش حالم خوش نیست.
عماد
جمعه 20 خرداد 1390 02:02 ب.ظ
خداییش نامردیه راستی ادامه ی دزدان دریای سومالی رو نمینویسید؟
پاسخ علی بنوتی : اقا عماد خان گفتن ننویسسسسسس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر