تبلیغات
مهندسی کشتی - عبورموفق كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بحران حمل و نقل دریایی

مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود بحران در حمل و نقل دریایی جهان و تحریم‌های صورت گرفته اما با استفاده درست ،تهدیدهای موجود همگی به فرصت تبدیل شدند.
به گزارش خبرنگار مانا،" محمدحسین داجمر" رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در كنفرانس خبری كه صبح امروز به مناسبت 26 آذر ماه روز حمل و نقل در محل شركت برگزار شد گفت: به دنبال بحران جهانی اقتصاد، حمل‌ونقل دریایی كه 90 درصد حمل و نقل جهانی را در بر می‌گیرد با افت شدید مواجه شده و شركت‌های بزرگ كشتیرانی با بحران و كمبود شدید نقدینگی روبرو شدند.
وی با اشاره به اینكه كاهش تقاضا، كرایه‌های حمل و نقل نیز به شدت كاهش یافت افزود: تعداد زیادی از شركت های كشتیرانی طی دو سال اخیر ورشكست شده و بخش قابل توجهی نیز زیان اعلام كرده‌اند.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درخصوص تاثیر بحران جهانی بر عملكرد این شرکت گفت: با توجه به تنوع فعالیت‌ها، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بحران موجود را مدیریت كرده است.
وی عملكرد كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركتهای تابعه آن را طی 18 ماه اخیر با افزایش 6/6 درصدی میزان حمل اعلام كرد كه از 9/20 به 3/22 میلیون تن رسیده است و در ادامه گفت: با وجود افزایش تناژ، درآمد كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 49 درصد كاهش از 4/1 میلیارد دلار به 721 میلیون دلار رسید.
وی عملكرد كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در واردات را با كاهش 7/25 درصدی تناژ اعلام كرد و گفت: این رقم از 9 میلیون تن به 7/6 میلیون تن رسیده است.
داجمر از رشد 24 درصدی حمل كالاهای صادراتی توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی هشت ماه ابتدایی سال خبر داد و گفت: این رقم از 1/3 میلیون تن به 9/3 میلیون تن رسید و در بخش حمل و نقل بین المللی نیز تناژ كالاهای حمل شده از 7/8 میلیون تن به 7/11 میلیون تن رسیده است.
وی از كاهش 67 درصدی درآمد حمل كالاهای فله توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: در بخش حمل كانتینر نیز با وجود افزایش پنج درصدی حمل كانتینر ، درآمد این بخش با 20 درصد كاهش مواجه شد
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: این شركت در بخش حمل جنرال كارگو نیز با كاهش 20 درصدی تناژ و 46 درصدی درآمد مواجه شده است.
وی شاخص حمل كانتینر از ابتدای سال تا امروز را با كاهش 13 درصدی اعلام كرد و گفت: شاخص بخش فله (BDI) در بازار جهانی در ابتدای سال حدود 1800 بود اما امروز به 3600 رسیده است كه حاكی از دو برابر شدن این شاخص است.
وی افزایش شاخص BDI را بدلیل رشد اقتصادی چین و آمریكا در ماههای اخیر اعلام كرد و گفت: این دو اقتصاد توانستند اقتصاد جهانی را به حركت درآورند.
داجمر از احتمال ادامه روند كاهش شاخص ها تا سال 2012 خبر داد و گفت: ظرفیت حمل ونقل دریایی تا رسیدن به نقطه اوج سالهای گذشته فاصله زیادی دارد.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تحقق اهداف این شرکت در توسعه ناوگان تا پایان برنامه چهارم خبر داد و گفت: در سال جاری 13 فروند كشتی به ناوگان گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه و 6 فروند نیز خارج شده است به طوری كه ظرفیت ناوگان این شرکت تا 390 هزار تن اضافه شده است.
وی به قرارداد ساخت 85 فروند كشتی با ظرفیت 5/3 میلیون تن توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: این كشتی‌ها 5/3 میلیارد دلار افزایش داشته كه تاكنون 41 فروند تحویل شده و 44 فروند تا سال 2012 به ناوگان افزوده شد.
داجمر ظرفیت ملی ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را حدود 4/5 میلیون تن با 161 فروند كشتی و 7/13 سال متوسط سن بهره برداری شده است بیان داشت و افزود: امیدواریم اولین كشتی ساخت داخل در بهمن ماه و با ظرفیت 2200 TEU‌ كانتینر به ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه شود.
وی از تحویل پنج فروند كشتی جدید ساخت خارج به كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا پایان امسال خبر داد و گفت: مجموع كشتی‌های ورودی به ناوگان این شرکت تا پایان امسال به 19 فروند خواهد رسید.
داجمر در خصوص قرارداد كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت ایزوایکو گفت: باتوجه به اینكه 90درصد هزینه ساخت سه فرونداز كشتی های این قرارداد پرداخت شده است این شرکت در انتظار تحویل كشتی های باقی مانده است.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حداكثر تاخیر تحویل كشتی های سفارشی به ایزوایكو را120 روز اعلام كرد و گفت: كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بخاطر منافع ملی و اولین تجربه ساخت داخل این تاخیرات را خواهد پذیرفت.
داجمر حمل و نقل دریایی را یكی از موفق ترین بحثهای حمل و نقل در كشور عنوان كرد و گفت: این بخش در سطح جهان رقابت می كند و شركتهای ایرانی از موفق ترین شركتها در بین الملل هستند.
وی با تاكید برای توسعه شرکتهای كشتیرانی نمی توان در انتظار توسعه بخش صنایع دریایی بود اعلام كرد: اگر این اتفاق می افتاد امروز كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چنین ناوگان ملی بزرگی در اختیار نداشت و منافع ملی نیز تأمین نمی شد.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از توقف سفارش ساخت كشتی به خارج به دلیل بحران اقتصادی فعلی خبر داد و گفت: اگر كشتی سازی های داخل تعهد ساخت كشتی با استانداردهای جهانی و تحویل به موقع را بدهند، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز سفارش خود را به آنها خواهد داد.
به گفته داجمر 45 فروند كشتی سفارشی كه هنوز ساخت آن شروع نشده با جلسات گذاشته شده و تفاهم های بدست آمده با یك سال تاخیر آغاز ساخت مواجه خواهند شد اما موضوع فسخ قرارداد ساخت در دستور كار نیست .
وی با اشاره با اعتبار كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی گفت: خوشبختانه تقاضاها برای حمل كالا توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورتی است كه در برخی خطوط با كمبود كشتی مواجه ایم.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواستار حمایت ویژه دولت از این شركت بدلیل تحریم های صورت گرفته شد و تاكید كرد: شركتهای ایرانی باید در این دوران ناوگان ملی خود را مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به تحریم صورت گرفته از سوی دولت انگلیس گفت:این تحریم های به بیمه های انگلیسی هم مربوط می شد و به دلیل اینكه بیمه های بزرگ در انگلیس هستند ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یك دوره كوتاه با شكست مواجه شد.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: در مقابل این تحریم انگلیس در كوتاه مدت با یك بیمه اروپایی دیگر به توافق رسیدیم و تمامی كشتیهای این شرکت بیمه هستند.
به گفته وی برای مقابله بیشتر با این تحریم و تهدید: بیمه های ایرانی با تشكیل كنسرسیومی داخلی بدنبال تاسیس یك P&I Club ایرانی هستند.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت كشتی های این شرکت با اشاره به ربوده شدن دو فروند كشتی ایرانی در سال گذشته گفت: تدابیری از سوی دولت و نیروهای مسلح در این خصوص اندیشیده شد و ناوهای ایرانی نیز به منطقه اعزام شدند و از سوی دیگر نیروهای محافظ هم بر روی عرشه كشتی ها مستقر و حملات را دفع كرده اند.
وی با اشاره به گسترده شدن دامنه فعالیت دزدان دریایی گفت: مشكلات ناامنی دریایی فقط به كشتی های ایرانی مربوط نیست و كل ناوگان دریایی تجاری جهانی را تهدید می كند.
رئیس هئیت مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به افزایش تعداد كشتی های این شرکت در دریای خزر از شش فروند به 14 فروند در طول فعالیت دولت نهم اشاره کرد و گفت: در ماههای گذشته سهم ناوگان ملی حدود 20 درصد بوده كه تا پایان امسال این سهم افزایش می یابد.
داجمر از محروم بودن كشتی های ایران برای ورود به بنادر روسیه خبر داد و گفت: در سال جاری دو بندر جدید به بنادر قبلی اضافه شده است كه امیدواریم با مذاكرات بین دو كشور این مشكل حل شود.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پرداخت یك وام 62 میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی به كشتیرانی گفت: یك وام 200 میلیون دلاری دیگر نیز به تصویب دولت رسیده تا بتوان سه فروند كشتی آماده را از شركتهای خارجی تحویل گرفت.
وی انتظار از برنامه پنجم توسعه را هدف گذاری برای عمل حدود 50 درصد كالاهای كشور از طریق ناوگان داخلی اعلام كرد و گفت: در این بین به نظر می رسد در بخش دریایی صنایع دریایی همپای دیگر بحثهای دریایی توسعه نیابد و كل حمل و نقل دریایی را در صورت احترام به خرید از داخل ، دچار مشكل كند.
داجمر با اشاره به ورشكستگی بسیاری از شركتهای حمل و نقل دریایی كه از وجوه اداره شده سازمان بنادر استفاده كرده و اجباراً به صنایع داخلی سفارش ساخت شناور داده اند گفت: باید به سمت اقتصاد آزاد حركت كنیم .
وی درخصوص سانحه پیش آمده برای دو فروند از كشتیهای كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ماههای اخیر خبر داد و گفت: یكی از این كشتی ها حدود 30 سال سن داشت كه در چین به صخره برخورد كرد و از رده خارج شد اما پول بیمه آن دریافت شد.
داجمر افزود: یك فروند دیگر از این كشتی ها با حدود 26 سال سن در اثر طوفان در لنگر گاهی در چین دچار مشكل شد و با دریافت خسارت از بیمه در حال تعمیر آن هستیم .
رئیس هئیت مدیر عامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت این شركت در بورس گفت : این شركت در طی مقاطع مختلفی از زمان ورود به بورس افزایش سرمایه داده و به نظر می رسد سهام این شركت در این مدت بازدهی خوبی داشته است.
وی گفت:امیدواریم تا پایان سال پیش بینی شده محقق شود و به حدود 10 تومان سود برای هر سهم برسیم.